نمایشگاه جیتکس دبی ۲۰۲۵ | GITEX Global 2025 Dubai

نمایشگاه فناوری جیتکس دبی، یکی از بزرگترین رویدادهای تکنولوژی در خاورمیانه و جهان محسوب میشود. این نمایشگاه در امارات برگزار میشود و هدف اصلی آن، تمرکز بر هوش مصنوعی (AI)، فناوریهای ارتباطی نسل جدید (5G) و فناوریهای بلاکچین بر پایه Web3 است. گزارشها حاکی از آن است که تعداد غرفهها رکورد جدیدی زده و بیش از ۶۰۰۰ شرکت از سرتاسر جهان در دبی برای این رویداد حضور خواهند داشت. یکی از ویژگیهای جیتکس این است که استارتاپهای تکنولوژی میتوانند ایده یا محصول خود را در برابر سرمایهگذاران ارائه دهند و فرصت دیده شدن را دریافت کنند. با ما همراه باشید تا با جزئیات خاص این نمایشگاه آشنا شوید.
نمایشگاه جیتکس دبی 2025 چیست و چرا مهم است؟
جیتکس برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ میلادی در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار شد و شرکتهای بزرگی مثل HP،IBM و Microsoft با تمرکز بر سختافزار، تجهیزات اداری و سیستمهای کامپیوتری در آن شرکت کردند. در ادامه با پیشرفت فناوریهای ارتباطی، جیتکس به یک پلتفرم جهانی تبدیل شد و شرکتهای بزرگ تلفن همراه مانند سامسونگ،اپل و شیائومی در این نمایشگاه حضور پیدا کردهاند و محصولات خود را به نمایش گذاشتند. پس از گذشت ۴۰ سال، در سال ۲۰۲۵ تمرکز این نمایشگاه بر هوش مصنوعی و وارد کردن آن به دنیای فیزیکی (physical AI)، بنا کردن نسل جدید ارتباطات، مانند فناوری 5G، ساخت قطعات تلفن همراه و اینترنت اشیا (IoT) است.
جیتکس در کجا و چه زمانی برگزار میشود؟

زمان دقیق برگزاری جیتکس گلوبال از ۱۳ تا ۱۷ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۱ تا ۲۵ مهر ۱۴۰۴) است. محل برگزاری این رویداد در مرکز تجارت جهانی (world trade center) در دبی است و طبق گفته ها بیش از ۴۰ سالن نمایشگاهی برای غرفه ها اختصاص داده شده است.
مهمترین حوزههای فناوری در جیتکس
همانطور که گفته شد شرکتکنندگان نمایشگاه جیتکس از سراسر جهان در دبی جمع میشوند و از تکنولوژیهای جدید رونمایی میکنند که نقش بسیار زیادی در آینده هوش مصنوعی و بلاکچین ایفا میکند. مهمترین حوزههای این رویداد عبارتاند از:
هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
هوش مصنوعی فیزیکی، یعنی راه اندازی هوش مصنوعی در دستگاه های فیزیکی مثل ربات ها، حسگرها و اتوماسیونهای صنعتی. همچنین در جیتکس، چند شرکت معتبر، تولید زیرساختهایی مانند مراکز داده مدرن، GPU و سخت افزار های مخصوص AI که استفاده از هوش مصنوعی را ممکن میکند، بر عهده گرفتهاند.
بلاکچین و فینتک
بلاکچین و وب ۳ یکی از حوزههای محوری GITEX امسال هستند و در کنار AI به عنوان بخش اساسی فناوری آینده دیده میشوند. در برنامههای فرعی انتظار میرود که استارتاپها و شرکتهای بلاکچینی و فینتک فرصت عرضه محصولاتشان را داشته باشند. این شرکت ها در زمینه توسعه اپلیکیشنهای بلاکچینی،قراردادهای هوشمند،کیف پولهای مجازی،توکنها،تبادلات غیرمتمرکز و سیستمهای پرداخت دیجیتال فعالیت میکنند.
اینترنت اشیا (IoT) و شهرهای هوشمند
اینترنت اشیا یعنی وصل کردن اشیا و وسایل واقعی به اینترنت تا بتوانند با هم و با ما صحبت کنند و کارهای هوشمند انجام بدهند. در حقیقت به جای اینکه فقط گوشی و کامپیوتر به اینترنت وصل باشند، لوازم دیگری مانند یخچال،تلویزیون و چراغ خودرو به اینترنت متصل شوند و کارهای هوشمند انجام بدهند. استارتاپها و شرکتهای IoT با تولید تکنولوژیهای حسگر، لبهپردازش، اتصال کممصرف (LPWAN) و پلتفرمهای مدیریت IoT در نمایشگاه حضور خواهند داشت.
موبایل و تجهیزات الکترونیکی
تلفن همراه، دستگاههای هوشمند، پوشیدنیها و گجتهای مصرفی بخش مهمی از نمایشگاهاند. همچنین در نمایشگاه جیتکس قرار است برندهای معتبر موبایل همچون اپل و سامسونگ از گوشیهای جدید خود رونمایی کنند. ترکیب گوشیها با هوش مصنوعی باعث شده بتوانیم در حوزه عصر دیجیتال و هوش مصنوعی به اهداف مهمی مثل پایش وضعیت سلامتی برسیم.
چه کسانی در جیتکس 2025 حضور دارند؟
با توجه به وسعت نمایشگاه و اعتبار آن، ما شاهد حضور بسیاری از برندهای بزرگ مثل هواوی، سامسونگ، اپل، شیائومی، مایکروسافت، کاسیو، تسلا و بسیاری دیگر از شرکتهای مطرح هستیم. همچنین با وجود بازدیدکنندگان حرفه ای و سرمایهگذاران بینالمللی، فرصتهای شبکه سازی برای کسانی که در این رویداد مهم شرکت میکنند، برقرار است.
نکات کلیدی برای بازدیدکنندگان ایرانی
اگر قصد حضور در این رویداد را دارید بهتر است چند نکته را به یاد داشته باشید:
- قبل از حضور، بلیط و کارت ورودی را تهیه کنید و برنامه بازدید خود را مشخص کنید.
- کارت ویزیت، لینکدین و پروفایل حرفهای آماده داشته باشید تا سریع ارتباط برقرار کنید.
- قبل از نمایشگاه فهرستی از برندها و استارتاپهای نوآور تهیه کنید.
- اطلاعات محصول، قطعات اورجینال، فناوریهای نوین و فرصتهای سرمایهگذاری را رویت و یادداشت کنید.
چرا حضور در این رویداد مهم است؟
حضور در این نمایشگاه فرصت دیدار با مدیران برندهای بزرگ و استارتاپهای نوآور را فراهم میکند. این اتفاق به فعالان ایرانی کمک میکند تا بتوانند با سرمایهگذاران جهانی ملاقات کنند و فرصت جذب سرمایه برای آنها فراهم بشود. استارتاپها و شرکتهای ایرانی نیز میتوانند در بخش استارتاپها محصولات خود را به نمایش بگذارند و بازخورد جهانی دریافت کنند.